Bangladéš – „chudobinec Asie“

Skoro žádní cestovatelé tam nejezdí. Do země se ročně vydá jen asi 300 000 cizinců, z čehož ale většinu tvoří sousední Indové.


Zápaďáky v Bangladéši téměř nepotkáte. Co by tu viděli kromě záplav, ničivých cyklonů, hladu a slumů?

Povrchní katastrofický obraz ale klame – Bangladéš je zajímavý právě proto, že tam nikdo nejezdí. Jak jsem si sám ověřil, je to úžasná země pohostinných lidí. Nabízí třeba pitoreskní starou čtvrť, paláce a mešity v metropoli Dháce, plavbu po nekonečných řekách na tradičních rákosových džunkách, pláže a rybářské trhy kolem Koks Bazaru, historické město Bágerhát a čajové plantáže u Šrímangalu. Bangladéš má ale i přírodní unikát: Sundarbans, tedy spojenou Bengálskou deltu Gangy a Brahmaputry, pokrytou největšími mangrovovými porosty na světě. Jedna výprava, kterou jsem do Bangladéše zatím podnikl, rozhodně nebude poslední.

Vlakem, nebo autobusem?

Východisek k pozemní cestě do Bangladéše z Indie je víc, ale asi nejpříhodnějším místem je indická Kalkata. Základní způsoby dopravy do Dháky jsou tři:


A) Přímý vlak
, který se jmenuje Maitree Express, což znamená „Rychlík přátelství“. Trasu dlouhou 538 km přes hraniční přechod Gede/Darshana a několik impozantních mostů přes široké bangladéšské řeky ujede za jedenáct hodin.

Z Kalkaty tento vlak vyjíždí v úterý a v sobotu ráno v 7:10, do Dháky přijíždí v 18:05. Jízdenka druhou třídou stojí 300 INR/110 Kč a koupíte ji v mezinárodní pokladně na adrese Fairlie Place 6 v kalkatské čtvrti Dalhousie. Aby vám ji ale prodali, musíte předložit pas s platným bangladéšským vízem, ve kterém je jako místo vstupu vyznačen výše uvedený hraniční přechod. Vlak nebývá příliš plný, protože rychleji a pohodlněji se dá do Dháky dojet autobusem. Lístky prý tedy stačí koupit den předem.


B) Přímé autobusy
, které mezi oběma sousedními zeměmi jezdí teprve od června 1999. Na výběr máte ze dvou druhů:

B.1) Státní bangladéšské a indické autobusy odjíždějí v úterý, ve čtvrtek a v sobotu ráno z kalkatského autobusového nádraží Karunamoyee. Jedna cesta luxusním autobusem stojí asi 550-800 INR/10-15 USD, v Dháce přijedete na nádraží Shyamoli. Tímto spojem lze údajně cestovat i jen na hraniční přechod za 90 rupií, což cestu výrazně zlevní.

B.2) Každý den navíc jezdí i privátní autobusy firem Shohagh, Green Line a Shyamoli, na které se doptáte v cestovkách na kalkatské „batůžkářské“ ulici Sudder St. (obejděte jich několik a porovnejte ceny). Trasu do cca 380 kilometrů vzdálené Dháky ujedou autobusy za neuvěřitelně dlouhých dvanáct hodin přes hraniční přechod Haridispur/Benapole (viz níže). Na hranici budete někdy přestupovat, ale lístek platí na celou cestu.


C)
Asi nejzajímavější je ale kombinovaná cesta, kterou jsem podnikl já. Z kalkatského nádraží Sealdah se vydejte lokálním vlakem na severovýchod do města Bangaon. Přes den jede vlaků víc, ale nejlepší je vyrazit brzo ráno, třeba vlakem č. 33815 v 5:55. Asi pětasedmdesát kilometrů dlouhou trasu ujedete přesně za dvě hodiny a zaplatíte za ni kolem 56 INR/1 USD. Z nádraží pak popojeďte motorikšou nebo cyklorikšou na nedaleký hraniční přechod Haridispur/Benapole, což by vás mělo po smlouvání stát 20 rupií, ale maximálně zase asi jeden dolar. Po jeho překonání si u veksláků vyměňte indické rupie nebo dolary za bangladéšská taka.

Další rikšák vás přímo od celnice odveze za cca 40 BDT/0,5 USD na stanici autobusu do prvního bangladéšského města Džessore (Jessore), kam to pak trvá asi hodinu jízdy za cca 163 BDT/2 USD. Z Džessore se můžete vydat autobusem buď do Dháky (407 BDT/5 USD, pět až sedm hodin včetně trajektů přes řeky) a odtud dál na východ, nebo k jihu do mangrovových pralesů a říčních ramen u měst Khulna a Barisal. Za hranicí v Benapole ale často čekají i přímé luxusní dražší autobusy do Dháky (cca 814-977 BDT/10-12 USD). Pokud z Kalkaty vyrazíte za svítání, v bangladéšské metropoli budete za soumraku.

Jiné cesty

Bangladéš s Indií spojuje celkem sedm hraničních přechodů, takže se z něj nemusíte nutně vracet do Kalkaty. To je třeba vzít v úvahu především, pokud máte namířeno do severovýchodní Indie (nebo z ní naopak do Bangladéše míříte). Chystáte se z Bangladéše třeba do Ásámu a dalších severovýchodních států? Z Dháky jeďte autobusem do města Sylhet a odtud autobusem dvě a půl hodiny do městečka Tamabil (alternativou je sice o dost dražší, ale také rychlejší taxík za 700 BDT/9 USD). Z Tamabilu je to asi patnáct minut pěšky na hraniční přechod, ze kterého se dalších patnáct minut projdete do Dawki (Dauki) v indickém státě Méghálaj. Za dvě hodiny z něj pak autobusem dojedete do města Šilaung (Shillong), které už má přímé autobusové spojení s manípurským Imphálem nebo ásámským Guváhátí (Guwahati). Podle některých informací jezdí i přímé autobusy z Dháky do Siliguri.

Jedete z Bangladéše do západobengálského Dárdžilingu nebo do Sikkimu? Vydejte se z Dháky autobusem nebo vlakem k severu přes města Rangpur a Saidpur na pohraniční přechod Chilahati/Haldibari. Pak po jeho překonání na indické straně nasednete na vlak, který vás odveze jen do šedesát kilometrů vzdáleného Nového Džalpajguri (New Jalpaiguri). Vedlejší Siliguri (dvojměstí) má přímé spojení jak s Dádržilingem, tak se sikkimským Gangtókem. V současnosti se mluví i o dostavbě trati přes hranice, takže z Dháky až do Nového Džalpajguri bude v budoucnu možné dojet bez vystoupení z vlaku.

Jak získat vízum?

Vystaví vám ho na bangladéšském konzulátu (Bangabandhu Sheikh Mujib Sarani 9, mission.kolkata@mofa.gov.bd, dhc.kolkata@gov.bd, http://kolkata.mofa.gov.bd) nejčastěji už do druhého dne za částku kolem 50 USD. Jistější je ale mít ho už předem z ambasády v Berlíně (Dovestrasse 1, tel. +49 303 989 750, Bangladeshembassy.de), případně i z konzulátu ve Vídni (Probusgasse 1, tel. +431 373 601). Místně příslušnou českou ambasádu najdete v indickém Dillí, v Bangladéši není. Podle sdělení konzulárního odboru ČR v Dillí dostanou prý čeští občané bangladéšské vízum i přímo na hraničních přechodech, ale raději si to předem ověřte.

Počet komentářů: 1

  1. IVAZ napsal:

    PROSÍM JE MOŽNÝ PŘECHOD PO ZEMI Z BANGLADÉŠE DO BARMY?
    NEBO NAOPAK Z BARMY DO BANGLADÉŠE?

    CHTĚLI BYCHOM JET: INDIE – NEW DELHI – PŘECHOD DO BANGLADÉŠE – PŘECHOD DO BARMY -PŘECHOD DO THAJSKA – BANGKOK
    ANEBO NAOPAK: BANGKOK – BARMA – BANGLADÉŠ – INDIE
    Díky za odpověď ZDRAVÍ IVAZ

Add Comment Register



Napsat komentář k IVAZ Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


6 − = pět

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>