Elektromotor do terénu není protimluv – Ekolo AGOGS Uphill MTB
O tomhle stroji jste možná ještě neslyšeli. My taky ne, a proto jsme jeho testování svěřili odborníkovi nad jiné povolanému: borci s nickem Čerf.
Jeden z nejlepších českých bikerů oceňuje už výbavu ekola. Podle něj jde totiž o plnohodnotný XC (cross-country) bike, a to včetně lehkého hliníkového MTB rámu, přední odpružené vidlice Suntour XCM se zdvihem 100 mm, odpružené sedlovky Promax, devítirychlostní přehazovačky Shimano nebo 26″ plášťů Kenda Blue Groove. „Líbí se mi diskové brzdy AVID BB7 Mountain,“ říká. „Jezdil jsem s nimi světové poháry a na tohle XC kolo jsou více než dostačující.“
V pražském Prokopském údolí má Čerf trasu s pár extrémnějšími výjezdy a sjezdy, kterou běžně ujede za hodinu. Na ekole ji zvládl o deset minut rychleji a moc prý se přitom nezadýchal. Zatímco na běžném kole jede Čerf v Prokopáku do kopce rychlostí asi 12 km/h, na ekole to bral rychlostí asi 20 km/h.
Elektrická asistence
Nečekejte ale, že se bez námahy povezete jako na motorce. Brání tomu evropská legislativa, podle které by v takovém případě už šlo o malý skútr. Musel by mít SPZ, povinné ručení a další náležitosti a hlavně by nesměl na cyklostezky. Vy ovšem jedete na tzv. „elektricky asistovaném jízdním kole“. To je stroj, na kterém podle směrnice EU musíte pořád šlapat. Jakmile přestanete, nejede to. Elektromotor tedy nepracuje za vás, ale k šlapání vás jenom „postrkuje“. Ekolo navíc nesmí převýšit rychlost 25 km/h. Neznamená to, že byste nesměli jet rychleji (běžné kolo na rovné asfaltce z kopce klidně „rozdupete“ třeba až ke stovce). Jakmile ale překročíte 25 km/h, elektromotor se automaticky odpojí a další zrychlení je už jen na vašich nohou.
Podle evropské směrnice EPAC smí mít elektromotor ekola jmenovitý výkon 250 W. Testovaný bike AGOGS Uphill má 350 W a špičkových 700 W. Výrobce to totiž udělal tak šikovně, že se legislativní vlk nažral a koza zážitků zůstala celá. K dispozici totiž máte pět asistenčních módů. Tři nejslabší (na rychlosti 12, 20 a 25 km/h) jsou určeny k provozu na veřejných komunikacích. Dva nejsilnější asistenční módy naopak smíte použít jen v terénu, na který se už výkonové omezení nevztahuje. Tyhle „off-road“ módy už ale vaši rychlost nezvýší. Zvedne se jen a pouze výkon, což vám umožní třeba vyjet prudší kopec nebo projet bahnem. „Při extrémním výjezdu se do toho musíš opřít podobně jako na normálním kole,“ shrnuje Čerf. „Cítíš ale, jak ti motor přidává sílu.“
OUTDOOR TESTER Freerider Michal „Čerf“ na kole špičkově jezdí přes dvacet let. Začínal s cyklotrialem a mototrialem, kde se umísťoval v první desítce ČR. Po úrazu ramene se pak vrátil k bikům (MTB, XC, DH i 4X). V downhillu byl loni mistrem ČR v kategorii 40+, ve fourcrossu se pravidelně umísťuje v první pětce. |
Kdo se na tom sveze?
Ekolo je kvůli baterii a motoru samozřejmě těžší (24,4 kg) než běžný bike. Těžiště má posunuté dozadu, což Čerf označuje za výhodu. „Při extrémnějším výjezdu potřebuješ zabrat a stoupneš si,“ vysvětluje. „Na normálním kole hrozí uklouznutí zadní pneumatiky. Tady se ale riziko minimalizuje a kolo je celkově stabilnější.“
Podle výrobce ujede ekolo na plně nabitou baterii na plný výkon asi 60 km a na nižší stupeň asistence asi 120 km. Slůvko „asi“ je seriózním konstatováním, že se to nedá říct přesně. Záleží totiž na hmotnosti jezdce, profilu terénu, nahuštění pneumatik (což ovlivňuje valivý odpor) a na řadě dalších proměnných. Baterie má kapacitu 423 Wh (8.8Ah /48V). S cestovní rychlonabíječkou ji prý na 50 % nabijete za 50 minut (netestovali jsme to, ale nemáme důvod tomu nevěřit). Než tedy po cestě v restauraci dojíte oběd a dáte si kávu, zajistíte si dojezd 30 až 60 km.
„Není to kolo na drsný downhill někde v bikeparku, skákání a další extrémní blbnutí,“ shrnuje Čerf. „Osobně tedy nejsem typická cílovka. Podle mě jde ale o ideální stroj na cyklovýlety pro ty, kdo chtějí na silnici i v terénu urazit větší vzdálenosti, aniž by se příliš unavili. Nebo třeba pro rybáře, myslivce a další lidi, kteří se potřebují rychle a efektivně pohybovat i po nezpevněných cestách.“
Více: Agogs.cz, Ekolo.cz
Na přehledném podsvětleném displeji mimo jiné vidíte zvolený asistenční mód, stav baterie, aktuální rychlost a okamžitý výkon ve wattech. Ekolo si tu navíc můžete uzamknout osobně volitelným PIN kódem. Bonusem je tlačítko akcelerátoru. Pomáhá při rozjíždění až do rychlosti 6 km/h. Pokud ho stisknete při šlapání, krátkodobě vás zrychlí až na maximum zvoleného asistenčního módu. „Akcelerátor ti na pár vteřin přidá plyn, což se hodí třeba při výjezdech,“ vysvětluje Čerf. „Něco jako forsáž u stíhačky.“
Tester půjčil kolo manželce, která ho v zatáčce položila. V čem byla chyba? „Když odbočuješ a potřebuješ zpomalit, nesmíš se opřít do pedálů,“ říká. „Jinak totiž senzory zrychlí, i když nešlápneš. Navíc musíš lehce ťuknout na brzdu, díky čemuž motor hned vypíná. Než si tyhle ovládací grify nacvičíš, může to chvíli trvat.“ |
Napsat komentář