Columbia: jde to i jinak

Kvalitní oblečení a obuv na ven dělá spousta firem. Asi žádná z nich se ale nemůže pochlubit hned čtyřmi přidanými hodnotami.
Gert 2

1. Silný příběh zakladatelů

V roce 1937 utekli manželé Lamfromovi z Německa před nacisty do amerického Oregonu, aby tam začali nový život. Na břehu řeky Columbia založili firmu na klobouky. Už z toho je vidět, že se v životě nebáli zkoušet nové věci. Ale tak je to se vším. Když třeba chcete zdolat nějaký vrchol, můžete se na něj vydat mnohokrát vylezenými cestami. Nebo můžete zkusit najít svou vlastní trasu.

Firma Columbia se později přeorientovala na outdoorové vybavení. To už ji vedla Gert, dcera zakladatelů, provdaná za Neala Boyla. Když v roce 1970 zemřel na infarkt, spadla do toho po hlavě. Přes den navrhovala nové výrobky, po nocích dělala účetnictví… Firmu zachránila nejen extrémním úsilím, ale i sázkou na nové materiály, ze kterých Columbia začala šít všestranné bundy s odnímatelnými vložkami. Na trhu to tehdy byla novinka – zvlášť na americkém severozápadě, kde panuje drsné klima.

Jedna z nejznámějších outdoorových značek planety dnes své produkty vyváží do více než sedmdesáti zemí světa. V příběhu rvavosti a touhy prorazit nehraje hlavní roli drsný dobyvatel hor, ale šedovlasá dáma, které je dnes 94 let. Nejde o to, jak jste starý. Buď to ve vás prostě je, nebo není – což platí nejen v horách, ale i v životě.

2. Humorný nadhled

Gert_Nag

Columbia staví na hlavu základní principy reklamy. Sexy modelky? Horolezci? Ne – babka s přísným pohledem, která říká: “Jsem stejně stará jako hory, takže už vím, co si do nich obléknout.” Columbia vsadila na nadsázku. Funguje to, protože kdo jezdí ven, většinou sám sebe nebere úplně vážně. “Matka mé bláznivé nápady tolikrát zchladila vodou, až jsem vymyslel voděodolné bundy,” směje se v jiné reklamě generální ředitel firmy Tim Boyle. A jeho matka k tomu dodává: “Modré oči jsou sexy, ale rty promodralé zimou už moc přitažlivě nevypadají…”

V roce 2005 vydala paní Gert autobiografii s názvem “Jak jsem se porvala se životem, s firmou i s jablečným koláčem”. Takový nadhled nejen pobaví, ale přiblíží vás na zem. Jen málokdo z nás je přece Amundsen, Messner nebo Jaroš. Místo do Antarktidy nebo na Everest vyrážíme třeba do Jizerek. Ale je to snad menší výzva?

3. Převratné technologie

Jak je firma Columbia v tomoto směru “na špici”, se dočtete v boxu.

4. Testování “na hraně”

Kvalitní věci na věn podpořené vtipnou reklamou by samy o sobě nestačily – musíte je i důkladně zkoušet. Pro firmu Columbia je to tak důležité, že si v rámci přístupu Tested Tough (“Náročné testování”) vše zkouší sama, a to doslova. Paní Gert často chodila do práce v deštěm zmáčené bundě, pokrytá sněhem. Dnes už sice vzhledem k věku po kopcích neleze, ale převzal to její syn Tim. V bundě Columbia byl třeba v horách vysazen z helikoptéry a musel se dostat do kanceláře. Jindy ho zase matka při teplotě – 20 C prohnala automyčkou.

Podobně “týráni” jsou od podzimu 2015 i další zaměstnanci, kteří se o víkendech vydávají vstříc outdoorovým dobrodružstvím. Jinak by nepoznali, jestli jejich výrobky opravdu fungují. Na webu můžete sledovat, jak si v nich užívají v nejtvrdších klimatických podmínkách na světě. Více na www.columbia.com/testedtough

OUTDOOR SOUČASNOST

Novinky z Oregonu

– v lednu 2016 Columbia navázala globální partnerství s anglickým fotbalovým klubem Manchester United. Od podzimu 2016 tak pod duální značkou obou partnerů vyrábí řadu inovativního oblečení pro všechny venkovní aktivity.

– roce 2016 byla uvedena nová mikroporézní membrána OutDry Extreme, která převrací na hlavu dogma. Všichni ostatní výrobci své nepromokavé a zároveň membrány schovávají mezi vnitřní podšívku a vnější ochrannou tkaninu. Columbia ale dala membránu přímo na povrch. Tímhle jednoduchých “trikem” byly elegantně vyřazeny ze hry škodlivé fluorované uhlovodíky (PFC). Membrána na povrchu se navíc tolik nemaže – na rozdíl od běžné látky se na ní špína nemá čeho chytit. Šetří to vodu a energii při praní. Prototyp bundy Columbia OutDry EX Platinum jsme testovali v Outdooru 4/2016.

– na jaře 2017 míří na trh další membrána OutDry Extreme ECO, která je k životnímu prostředí ještě laskavější. Každá bunda s touto technologií je totiž vyrobena z 21 recyklovaných PET lahví. Výrazně to snižuje energetickou náročnost tzv. “životního cyklu” bundy a využití odpadu to zvyšuje až na 100 %. Columbia navíc vynechala i proces bělení a barvení materiálu, čímž se na každé bundě ušetří až 49 litrů odpadních vod. Časopis National Geographic proto bundu  označil za nejekologičtější v historii v rámci ocenění “Gear of the Year”. Na veletrhu Outdoor Retailer Trade získala bunda ocenění Editors’ Choice Award a web Gearjunkie.com ji označil za “Best in Show”.  Bunda Columbia OutDry Extreme ECO se už dá koupit v Česku, třeba na www.columbia-sport.cz.

outdry-extreme-eco-01

– na jaře 2017 vzniká nová značka Columbia Montrail, přinášející komplexní produktovou řadu, vyvinutou pro nejvyšší výkon a pohodlí v extrémních podmínkách běhu v horách (viz také str. 14 – 25 v tomto čísle Outdooru). Zaměření firmy Columbia na trailrunning navazuje na víceleté partnerství s UTMB, jednou z nejprestižnějších světových akcí tohoto sportu. V České republice jsou produkty Columbia Montrail novinkou jarní sezóny 2017.

Text Matěj Soukup. Foto archiv Columbia